Mimořádně nadané děti
a škola


Který z nich je nadaný?

Zkuste se zamyslet, čas na rozmyšlenou si určujete sami. Myslíte si, že znáte odpověď? Tak se tedy podívejme.

Neposuzujeme přece podle vzhledu, chování a školního prospěchu ...

Určitě jste odpověděli správně. Pokud ne, jak tedy poznáme nadaného žáka? Vrtá vám to hlavou? Pro více informací pojďme DÁLE

  • Obecně
    • má výbornou paměť
    • dokáže soustředěně pracovat
    • rychle chápe
    • učí se raději logicky než s využitím mechanické paměti
  • Vnímané jako negativní
    • upozorňuje na chyby, opravuje učitele
    • odmítá se podřídit příkazům, chce dělat věci po svém
    • odmítá návod, chce na řešení přijít sám, vzteká se, je-li mu vnucováno
    • odmítá být bezvýhradně poslušný, může být rebel nebo třídní klaun
    • "má vypnuto" - vůbec nesleduje výuku, denní snění, čtení pod lavicí (v současné době
      i ostentativní nezájem), hraní her, sms, psaníčka apod.
  • Paradoxní
    • chybuje v jednoduchých úlohách, obtížnější zvádá lépe
    • jako jeden z mála ve třídě si dokáže poradit s úkolem, jehož řešení se dosud neprobíralo, přestože není mezi nejlepšími žáky
    • čím déle chybí ve škole, tím lepší má znalosti
  • Skryté - učitel je obvykle nepozná
    • dvojí slovník, ve škole nepřevyšující průměr, doma bohatá slovní zásoba
    • napodobování spolužáků: v úrovni čtení, vyjadřovacích schopnostech, kreseb, píli, zájmech
  • Možné důvody projevů, neodpovídajících nadání dítěte
    • vliv vrstevnické skupiny
    • šikana
    • snaha udělat radost paní učitelce (dítě se chová stejně jako děti, které paní učitelka chválí)
    • snaha nelišit se od ostatních
    • snaha upozornit na své problémy, zejména odmítá-li učitel nebo i rodiče s dítětem komunikovat (navíc otevřeně)


Po zjištění mimořádného nadání může škola ve spolupráci s PPP vypracovat IVP pro vzdělávání mimořádně nadaného žáka. Jak odlišíme bystré dítě
a mimořádně nadané dítě? Pořád v tom nemáte jasno?
Zkusíme Vám to vysvětlit.

Bystré dítěNadané dítě
Umí odpovídatKlade další otázky
Zajímá seJe zvědavé
Má dobré nápadyMá neobvyklé nápady
Odpovídá na otázkyZajímají jej detaily
Je vůdcem skupinyJe samostatné, často pracuje samo
Jednoduše se učíVětšinu už zná
Mezi vrstevníky je oblíbenVíc mu vyhovuje společnost starších
Chápe významyDělá závěry
Přesně kopíruje zadaná řešeníVytváří nová řešení
Dobře se cítí ve škole, školceDobře se cítí, když se učí
Příjímá informaceVyužívá informace
Je vytrvalé při sledováníSleduje pozorně
Je spokojené s vlastními výsledkyJe velmi sebekritické

Kontakty

PPP Karviná
+420 597 582 370
poradna@pppkarvina.cz

PPP Bohumín
+420 734 355 984
rohalova@pppkarvina.cz

PPP Český Těšín
+420 730 185 932
lognerova@pppkarvina.cz

PPP Havířov
+420 597 582 372
+420 733 674 890
havirov@pppkarvina.cz

PPP Orlová
+420 739 086 845
orlova@pppkarvina.cz

Kontaktní email:
poradna@pppkarvina.cz

ID datové schránky:
kpdnr63

Elektronická podatelna:
PPPKa@po-msk.cz

Mgr. Pavel Kantor
ředitel
+420 603 405 327
+420 597 582 370
kantor@pppkarvina.cz

Mgr. Jana Rohálová
zástupkyně ředitele
+420 734 355 984
rohalova@pppkarvina.cz

Mgr. Michaela Skřížalová
metodik prevence
+420 739 086 845
metodik@pppkarvina.cz

logo kraje

Copyright 2018, Vision Design - graphic zoo